poniedziałek, 7 grudnia 2009

Zwroty towarów

Ile razy zdarzyło się Wam kupić w sklepie jakąś rzecz, która po przyjściu do domu przestała się Wam podobać? Pamiętacie Wasze zdziwienie i powtarzające się w głowie pytanie “jak to się stało?”. Przecież w sklepie było wszystko w porządku. Być może tak nas oczarował uśmiech sympatycznej pani sprzedającej, że przestaliśmy logicznie myśleć? Gdy już ustaliliśmy powód, który skłonił nas do zakupów, ten prawdziwy, lub ten który dobrze brzmi, postanowiliśmy, że chcemy zwrócić towar. No i tutaj zaczyna się problem. Według polskiego prawa sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia od nas zakupionego towaru. Sprzedawcy tłumaczą się, że transakcja została zarejestrowana na kasie fiskalnej i nie ma możliwości jej anulowania. Zgodnie z ustawą o podatku VAT, sprzedawca ma możliwość zmniejszania obrotu o kwoty, które zostaną przez niego udokumentowane, czyli między innymi o wartość wszystkich towarów zwróconych przez klientów (podstawa prawna: Art. 29 ust. 4 Ustawy o VAT). Zatem to, czy możemy zwrócić nietrafiony zakup zależy tylko od dobrej woli sprzedających. Nie wyobrażam sobie, aby firma, która za swój najważniejszy cel stawia sobie jakość obsługi klienta nie przyjmowała zwrotów towaru.
Nie wiem dlaczego, ale niektórym handlowcom wydaje się, że stracą na tym, gdy zgodzą się przyjąć od klienta wcześniej zakupiony towar. Tak naprawdę przyjęty towar wróci z powrotem na półkę, a zadowolony klient opowie o tym fakcie wielu swoim znajomym, którzy też staną się naszymi klientami. W sklepie, który przyjmuje zwroty klient czuje się bezpiecznie, nie musi się zbyt długo zastanawiać, czy dany produkt jest tym czego potrzebuje, ponieważ wie, że gdy zmieni zdanie będzie mógł go oddać.
Załóżmy, że handlujemy podobnym asortymentem co konkurencja, załóżmy również, że mamy zbliżone ceny, do tego dodajmy, że u nas klient ma możliwość oddania towaru. Teraz zadajmy sobie pytanie, który sklep wybierze klient nasz czy konkurencji? Nie trzeba długo się zastanawiać, aby podać prawidłową odpowiedź, oczywiście, że klient chętniej będzie robił zakupy u nas, ponieważ dajemy mu komfort, swobodę i poczucie bezpieczeństwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz